رویکرد مونتسوری به آموزش (کار به جای بازی) بخش اول
از نظر مونتسوری بخش مذهبی ۶ تا ۹سال شروع می شود، دروغ نگوید یا …
۳تا ۶سال پرورش حواس — < از نظر آموزشی سه سال جلوتر
- روش کودک محور ، روی زمین یا صندلی و میز متناسب
- مربی خم می شود و ارتباط چشم مهم، مربی مرد و زن در کنار هم
- تمام وسایل در حد بچه، اجبار برای بچه وجود ندارد ولی بچه ها کم کم به سمت هم می روند
- بچه همه چیز را یاد می گیرد و به جنسیت توجه نمی شود
- برای بچه همه وسیله یکی است تا نوبت و منتظر ماندن را یاد بگیرد
- لیوان شستن و آب خوردن ، زبان آموزی هم آموزش داده می شود.
- کار با ملاغه، اگر ریخت خودش جمع می کند و هیچ دعوایی با او نمی کنیم
- بعد از کار بچه باید سالن را تمیز کند .
- جلوی بروز هیجانات را نمی گیریم فقط بروز هیجانات را شکل می دهیم
- بر روی میز کار گلدان و گل گذاشته شود
- بعد از ورود بچه ها دور هم می نشینند، شعر می خوانند و بعد از آن ها می خوام کارشان را شروع کنند (نمی گوییم بازی)
- گروه های سنی متفاوت در کنار هم (۳ تا ۶) سال
- در روش مونتسوری ابتدا قدیمی تر ها می آیند
- تازه وارد ها به سراغ مهارت های زندگی می روند.
- قدیمی ها که یک سال کار کردند (میله های اعداد را کار می کنند)
- پوشش نا منظم و عدم یکنواختی لباس والدین بچه ها را اذیت می کند
زندگی نامه مونتسوری
- اولین خانمی که پزشکی در ایتالیا خواند
- فیلم “با تو آموختم” (زندگی نامه مونتسوری)
- موسیلینی از او تربیت سرباز خواست ولی او قبول نکرد و به کشورهای دیگر رفت(هند)
- از جمله کشورهای آموزش دهنده : انگلستان(۲۴ سال)، هند تا ۱۵سال
- در ۱۹۵۹ ایشان فوت می کنند و پسر و نوادگان با موسسات تا ۲۴ سالگی را ادامه دادند.
فلسفه مونتسوری
مغز کودکان نوسان دارد و همیشه رو به پیشرفت نیست بلکه نوسان دارد ، ۳تا ۶سال – اوج آموزش ۳تا ۶سال
نوسان آموزش ۶سال، ۹سال و ۱۲سال ← دوره های خواب مغز
- در واقع هرجا جسم رشد کند ذهن فعال کمتر و هرجا ذهن پیشرفت می کند، جسم رشد کمتری دارد.
- تغذیه ی بچه OMG3,6 داشته باشد.
- اوج رشد مغز سه سال به بعد
- انسان ها رشد فیزیکی، شناختی، حیوانی، مهارتی
- فیزیکی: تغذیه و بدن، رشد شناختی ( جسم پینه ای اگر چربی بیشتر باشد حواس و هماهنگی بیشتر)
- کسی که لی لی می رودهماهنگی خوبی دارد
- رشد مهارتی (اجتماعی، ارتباطی، آراب و رسوم و رفتار مناسب)
- پدر و مادر مدتی فقط بچه را کنترل و مشاهده کنند و علاقه ی او را بررسی کنند.
- رشد هیجانی: هیجان را سرکوب نمی کنیم بلکه جهت می دهم ولی راهش را یاد بدهم( به چشم طرف مقابل نگاه کن و اجازه نده تو را اذیت کنند)- پسر بچه ها به فعالیت فیزیکی نیاز دارند
- حیاط بازی میله ی تعادل، حوضچه ی شن، را دارد (نه سر سره و الاکلنگ) . لاستیک دسته دوم نیز برای حیاط مونتسوری لازم است.
- بچه ها می توانند
- بچه ها از ۴ سالگی اسباب بازی را کمتر دوست دارند و دوست دارند محیط کار بزرگترها را تجربه کنند.
- شروع آموزشی ۲ سال و ۸ماهگی
- بازی کامپیوتری
- بچه ی زیر سه سال مهارت دستی ظریف کمی دارد.
- عجله نکنیم، کارهای ساده تر را به بچه بدهیم که عزت نفس بچه بالا برود و برای یادگیری به بچه فشار نیاوریم
- در داخل آرام باشد، آرام با او صحبت شود و با هیجان مثبت ولی در حیاط آزاد باشد
- زیر بنای تئوری کارهای ابوعلی سینا، حواس دهگانه
- قوانین کار نوشته می شود و اگر لازم باشد
- دارو را قبل از ۶سالگی قبول نداردو به هوش اعتقاد ندارد و معتقد است که مقایسه نداریم
- بچه به قول مونتسوری سرباز فاتح است که در خانه چیزهای زیادی را تجربه می کند
- ناهشیار از مسایل جنسی تا ۲سال
- نیمه هشیار از ۲سال به بعد و زیر بنای نظریه ی مونتسوری
- بچه خودش نشان می دهد به چه چیزی علاقه دارد
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!
Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.