مهارت بازی

رویکرد مونتسوری به آموزش (کار به جای بازی) بخش اول

images (20)-ae35168b

رویکرد مونتسوری به آموزش (کار به جای بازی) بخش اول

از نظر مونتسوری بخش مذهبی  ۶ تا ۹سال شروع می شود، دروغ نگوید یا …

۳تا ۶سال پرورش حواس — < از نظر آموزشی سه سال جلوتر

  • روش کودک محور ، روی زمین یا صندلی و میز متناسب
  • مربی خم می شود و ارتباط چشم مهم، مربی مرد و زن در کنار هم
  • تمام وسایل در حد بچه، اجبار برای بچه وجود ندارد ولی بچه ها کم کم به سمت هم می روند
  • بچه همه چیز را یاد می گیرد و به جنسیت توجه نمی شود
  • برای بچه همه وسیله یکی است تا نوبت و منتظر ماندن را یاد بگیرد
  • لیوان شستن و آب خوردن ، زبان آموزی هم آموزش داده می شود.
  • کار با ملاغه، اگر ریخت خودش جمع می کند و هیچ دعوایی با او نمی کنیم
  • بعد از کار بچه باید سالن را تمیز کند .
  • جلوی بروز هیجانات را نمی گیریم فقط بروز هیجانات را شکل می دهیم
  • بر روی میز کار گلدان و گل گذاشته شود
  • بعد از ورود بچه ها دور هم می نشینند، شعر می خوانند و بعد از آن ها می خوام کارشان را شروع کنند (نمی گوییم بازی)
  • گروه های سنی متفاوت در کنار هم (۳ تا ۶) سال
  • در روش مونتسوری ابتدا قدیمی تر ها می آیند
  • تازه وارد ها به سراغ مهارت های زندگی می روند.
  • قدیمی ها که یک سال کار کردند (میله های اعداد را کار می کنند)
  • پوشش نا منظم و عدم یکنواختی لباس والدین بچه ها را اذیت می کند

زندگی نامه مونتسوری

  • اولین خانمی که پزشکی در ایتالیا خواند
  • فیلم “با تو آموختم” (زندگی نامه مونتسوری)
  • موسیلینی از او تربیت سرباز خواست ولی او قبول نکرد و به کشورهای دیگر رفت(هند)
  • از جمله کشورهای آموزش دهنده : انگلستان(۲۴ سال)، هند تا ۱۵سال
  • در ۱۹۵۹ ایشان فوت می کنند و پسر و نوادگان با موسسات تا ۲۴ سالگی را ادامه دادند.

فلسفه مونتسوری

مغز کودکان نوسان دارد و همیشه رو به پیشرفت نیست  بلکه نوسان دارد ، ۳تا ۶سال  – اوج آموزش ۳تا ۶سال

نوسان آموزش ۶سال، ۹سال و ۱۲سال ←  دوره های خواب مغز

  • در واقع هرجا جسم رشد کند ذهن فعال کمتر و هرجا ذهن پیشرفت می کند، جسم رشد کمتری دارد.
  • تغذیه ی بچه OMG3,6 داشته باشد.
  • اوج رشد مغز سه سال به بعد
  • انسان ها رشد فیزیکی، شناختی، حیوانی، مهارتی
  • فیزیکی: تغذیه و بدن، رشد شناختی ( جسم پینه ای  اگر چربی بیشتر باشد حواس و هماهنگی بیشتر)
  • کسی که لی لی می رودهماهنگی خوبی دارد
  • رشد مهارتی (اجتماعی، ارتباطی، آراب و رسوم و رفتار مناسب)
  • پدر و مادر مدتی فقط بچه را کنترل و مشاهده کنند و علاقه ی او را بررسی کنند.
  • رشد هیجانی: هیجان را سرکوب نمی کنیم بلکه جهت می دهم ولی راهش را یاد بدهم( به چشم طرف مقابل نگاه کن و اجازه نده تو را اذیت کنند)- پسر بچه ها به فعالیت فیزیکی نیاز دارند
  • حیاط بازی میله ی تعادل، حوضچه ی شن، را دارد (نه سر سره و الاکلنگ) . لاستیک دسته دوم نیز برای حیاط مونتسوری لازم است.
  • بچه ها می توانند
  • بچه ها از ۴ سالگی اسباب بازی را کمتر دوست دارند و دوست دارند محیط کار بزرگترها را تجربه کنند.
  • شروع آموزشی ۲ سال و ۸ماهگی
  • بازی کامپیوتری
  • بچه ی زیر سه سال مهارت دستی ظریف کمی دارد.
  • عجله نکنیم، کارهای ساده تر را به بچه بدهیم که عزت نفس بچه بالا برود و برای یادگیری به بچه فشار نیاوریم
  • در داخل آرام باشد، آرام با او صحبت شود و با هیجان مثبت ولی در حیاط آزاد باشد
  • زیر بنای تئوری کارهای ابوعلی سینا، حواس دهگانه
  • قوانین کار نوشته می شود و اگر لازم باشد
  • دارو را قبل از ۶سالگی قبول نداردو به هوش اعتقاد ندارد  و معتقد است که مقایسه نداریم
  • بچه به قول مونتسوری سرباز فاتح است که در خانه چیزهای زیادی را تجربه می کند
  • ناهشیار از مسایل جنسی تا ۲سال
  • نیمه هشیار از ۲سال به بعد و زیر بنای نظریه ی مونتسوری
  • بچه خودش نشان می دهد به چه چیزی علاقه دارد

۳ دیدگاه در “رویکرد مونتسوری به آموزش (کار به جای بازی) بخش اول

  1. Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.

  2. Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!

  3. Thanks for sharing. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *