گفتار درمانی

روند رشد طبیعی گفتار و زبان در کودکان

IMG-20210417-WA0000-5f4b16eb

یکی از گامهای نخست درمانگران و مربیان اموزشی و روانشناسان در مواجه با کودکان،شناسایی و تشخیص نابهنجاری یا اختلال در عملکرد مورد ارزیابی(رشد گفتار و زبان ،رشد روانی حرکتی)میباشد.

برای تشخیص هرگونه اختلال یا ناهنجاری باید تمامی  درمانگران و کارشناسان اموزشی و حتی والدین با روند رشد طبیعی یک کودک،جزئ به جزئ و مرحله به مرحله آشنا باشند تا در مقایسه کودک مورد ارزیابی با مراحل رشد طبیعی  به شناسایی اختلال یا نابهنجاری بپردازند.

از آنجا که رشد طبیعی گفتار و زبان نتیجه یک پروسه طی شده از دوران جنینی،تولد و پس از تولد به صورت سالم است.،اهمیت عوامل قبل از تولد همچون:سن والدین،بیماریهای مادر،اعتیاد و تغذیه و شرایط محیطی،هیجان و فشار روانی و گرایش های والدین و…توسط محققین بسیاری مورد پژوهش قرار گرفته است

چنانکه:در مادران کم سن یا با سن بالا احتمال داشتن کودکی با نواقص کروموزومی و نارس بودن بیشتر میباشد و یا در مادرانی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل داشته اند،کودکانی با نواقص ذهنی و جسمی محتمل تر بوده و بازهم در مادرانی که در دوران بارداری شرایط محیطی و فشار روانی و هیجانی نابسامانی را تجربه کرده اند احتمال تولد کودکان ناسالم بیشتر بوده است که با توجه ویژه و پرداختن به عوامل ذکر شده می توان از تولد کودکانی با نقایص عدیده پیشگیری کردو پایه و اساس تولد کودکانی سالم را به این دنیا فراهم نمود.

وقتی از روند رشد طبیعی گفتار و زبان صحبت به میان می آید ،نمی توان مهارتها و مایلستونهای رشدی حیطه های روانی حرکتی و ارتباطی -اجتماعی را نادیده گرفت چرا که رشد طبیعی در همه این حیطه ها همچون زنجیره هایی به یکدیگر وابسته و تحت تاثیر یکدیگر هستند.

بنابراین نه تنها به رشد طبیعی گفتار و زبان بلکه به روند رشد طبیعی کودک در حیطه های:حرکات درشت،حرکات ظریف،مهارتهای ارتباطی-اجتماعی و شخصی و حل مسئله در سنین تا ۴ماهگی ۶ماهگی؛۸ماهگی،۱۰ماهگی و یک سالگی میپردازیم.

در این مقاله به روند رشد طبیعی کودک تا چهار ماهه میپردازیم،تا در جریان مقایسه با این مایلستونها هرگونه اختلال و ناهنجاری را به موقع تشخیص داده و تحت برنامه های جامع درمانی قرار دهیم.

-کودک چهارماهه در بیداری لبخند می زند

-وقتی نزدیک کودک نیستید گریه میکندو با قرار گرفتن در کنار او آرام میشود

-به صدای شما توجه میکند

-جیغ میزند

-با صدای بلند میخندد

-با دیدن اسباب بازی صداسازی میکند

-در حالت طاقباز خوابیده،سر را به طرفین حرکت میدهد

-وقتی به شکم خوابیده،سر را بالا میگیرد و به اطراف نگاه میکند

-وقتی به حالت نشسته نگهش میدارید و به خودتان تکیه میدهید سرش را صاف نگه میدارد

-وقتی او را در اغوش گرفته اید و سر او را به شانه تان تکیه داده اید او سعی به نگهداشتن سرش میکند.

-انگشتان دست را باز میکند

-به دستها نگاه میکند

– برای مدت خیلی کوتاه اسباب بازی را با دست تکان میدهد

-به لباسش چنگ های ناموفق میزند

-دستانش را به حالت چنگ زدن پرت میکند

-دستش را به طرف دهان میبرد

-با چشم اسباب بازی را دنبال میکند

-با حرکت دادن جغجغه در طرفین سر با چشم انرا دنبال میکند و حرکات محسوسی در سر به طرفین را میبینید

-زمانی که از سینه مادر شیر میخورد،با دست آزاد سینه دیگر مادر را میگیرد

-تمایل به گرفتن شیشه شیرش را با دستها میبینید

-به شما لبخند میزند قبل از اینکه به او لبخند بزنید

-زمانی که روبروی آینه قرار میگیرد به خودش لبخند زده صداسازی های نامفهوم دارد.

والدین و یا پرستاران کودک با  آگاهی از این فاکتورهای ذکر شده و مقایسه کودک ،در صورت برخورد با هرگونه تفاوت قابل توجه با یک گفتاردرمانگر یا کاردرمانگر متخصص حتما تماس حاصل نموده و در تشخیص و درمان کودک،او را  یاری خواهند کرد.

2 دیدگاه در “روند رشد طبیعی گفتار و زبان در کودکان

  1. Hello my loved one! I wish to say that this post is awesome, great written and come with almost all vital infos. I would like to look more posts like this.

  2. profile avatar Lorrine Walka گفت:

    Thanks for this marvellous post, I am glad I detected this site on yahoo.

پاسخ دادن به zorivare worilon لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *