مهارت های شناختی

ضریب سرگرم کنندگی بخش دوم

download (4)-f8e0c3dc

گام یک: برای بازی اجتماعی  حسی ریتم از صوت و حرکت ایجاد کنید.

  • بازی های اجتماعی حسی روزانه فعالیت هایی هستند که کودک اوتیسم شما با شادی به صورت چهره به چهره در آن درگیر می شود. سطح بالایی از فعالیت اجتماعی را تجربه می کند.

متقابل به شما معرفی می شود. یعنی شما و فرزندتان به صورت متقابل در حال برقراری ارتباط هستید و با آن ها ارتباط برقرار می کنید و از کلمات، حرکات یا حالت های چهره برای ادامه ی بازی استفاده می کنید. برای این که بازی را شروع کنید راهنمایی نویسنده ی کتاب نیز برای شما گفته می شود. هر مشارکت کننده راهنمایی می کند و یک بار هم روی خودش توسط کودک انجام می شود. شما راهنمایی کودک را از توقف یا پایان یا علاقه به ادامه ی او متوجه می شوید.

فرزند اوتیسم شما کاری برای ادامه ی کار انجام خواهد داد این نوبت هر بازی فرزند شماست و روال بازی ادامه پیدا می کند. فرزند و توقف و پایان او نشان شماست. شما بازی های رفت و برگشتی انجام می دهید. هر دو در بازی به یک اندازه شریک هستید ولی شما کلام دارید و صدا ایجاد می کنید که ممکن است کودک شما نداشته باشد و شما از روی ژست های او شامل دور شدن، پایان دادن، توقف کردن، عصبانی شدن یا نگران شدن باید علاقه ی او را به ادامه ی کار را متوجه شوید و اگر لبخند می زند و ادامه می دهد شما ادامه دهید اگر زبان او ضعیف باشد کار شما با تکرار صدای او را به صورت ریتمیک تقلید را هم ترکیب می کنید به خاطر داشته باشید شما اکنون فعال گوش می کنید و سئوالات تسهیل کننده می پرسید، روایت می کنید و اعمال و صداهای او و محیط بازی را تقلید می کنید و آواهای خنده دار در می آورید.

شما شروع می کنید و پایان می دهید و فرزندتان شروع می کند و پایان می دهد.

منطق کار: روال اجتماعی حسی به کودک اوتیسم می آموزد این بدن خودش و آن بدن دیگران است و با صحبت روبرو می شود چون صحبت منبع اصلی ارتباط است و با این موارد افراد می توانند احساسات رو در ور را دریافت و ارسال کنند. در بازی اجتماعی حسی شما لبخند خود را با هم شریک . در بازی اجتماعی حسی شما لبخند خود را با هم شریک می شوید، چهره های احمقانه ایجاد می کنید، جلوه های صوتی و اصطلاحات را با توجه به سطح ادراک کودک اضافه می کنید. توجه کودک خود را به صورت خود جلب کنید این کار سرگرم کننده خواهد بود.

  به کودک اوتیسم خود آنقدر شادی منتقل کنید که آماده ی ادامه ی کار شما باشد و با تکرار و ریتم لحظه ی شادی را تجربه کند. او در حال آماده شدن برای یادگیری است. یادگیری از افرادی به جز شما اما الان نوبت شما است که چند هفته ای در دنیای او با بازی های اجتماعی حسی وارد شوید و او را به خاطر شادی ایجاد شده پرانگیزه تر کنید.

فعالیت: لبخند را از طریق فعالیت حسی اجتماعی روزانه پیدا کنید.

   ابتدا فعالیت بدنی مانند غلط دادن، قلقلک دادن و پرواز کردن را انتخاب کنید. علاقه و لبخند بزرگ کودک خود را از طریق صدای موزیکال، حرکات موزون ایجاد کنید.  سعی کنید فعالیتی باشد که اسباب بازی و ابزار در آن وجود نداشته باشد. این جا لیستی از بازی های اجتماعی که ممکن است ایده هایی به شما ارائه شد.

  • در این جا چند ایده برای یافتن لبخند آورده شده است:
  • کاری کنید که توجه کودک اوتیسم شما را به خود معطوف کند. در زمانی که کودک شما کاری نمی کند اگر نشسته است به او بپیوندید. یا اگر در حال قدم زدن است با او قدم بزنید یا اگر روی کاناپه است شما هم همان جا بروید. به او سلام کنید و او را لمس کنید شاید بتوانید شروع کنید. یک یا دو فشار به او بدهید و او را بچرخانید یا کار سرگرم کننده ی دیگری انجام دهید.

نکته:   بازی اجتماعی حسی روزانه ایده هایی را به شما می دهد. که باور نمی کنید چگونه به رشد کودک شما تاثیر دارد. این رشد پاداش شماست هر چند ممکن است احساس کنید این رشد کم است ولی شما نمی دانید اهمیت آن بسیار زیاد است. شما تا آن جا که ممکن است تلاش می کنید. تا زمانی که شما بازی را به اندازه ی کافی شاد نکنید کودک شما به شما به اندازه ی کافی توجه نمی کند. پس ما ایده های فصل ۴ را دنبال می کنیم تا بتوانیم توجه او را به افراد جلب کنیم. ما بازی چرخان را زیاد انجام می دهیم. بازی رول کردن و باند پیچی کردن را زیاد انجام می دهیم و هر فعالیت حسی حرکتی نزدیک که شادی و نشاط را به شما و کودک شما هدیه دهد.. بازی ها دوباره تکرار می شوند و بازی های جدید طراحی می کنیم. من او را به سمت کاری که نمی خواهد وادار نمی کنم. او را در هوا پرواز می دهم و دوباره بر روی زمین می گذارم. او از این روش کلمات زیادی یاد می گیرد تا بتواند آنچه را می خواهد درخخواست کند. در طی چند روز اول انجام این بازی ها برای ما کمی دشوار بود اما به مرور که جلوتر رفتیم کار آسان تر شده و بعد از چند تلاش به طور طبیعی دوست داشتیم دوباره انجام دهیم.      

  • در حالی که شما رو در روی فرزند خود هستید و توجه او را نیز می توانید جلب کنید یک بازی خیلی کوتاه با او شروع کنید. آن را دو یا سه بار تکرار کنید بعد منتظر پاسخ او بمانید و ببینید او علاقه به ادامه دارد یا نه. اگر علاقه نشان نداد شادی و خنده را بیشتر کنید.
  • درست قبل از رویدادهای مهم و بزرگ بازی مکث کنید. واقعه ی بزرگ چشم گیرترین لحظه است زیرا در این لحظه از بازی اتفاق مهم می افتد. مثلاً در زمان تعقیب و گریز اتفاق های بزرگ همان شروع به دویدن شما است.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “ضریب سرگرم کنندگی بخش دوم

  1. I have been surfing online greater than 3 hours these days, yet I by no means found any fascinating article like yours. It is pretty price enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made just right content material as you did, the net can be a lot more useful than ever before.

  2. It is really a great and useful piece of information. I am satisfied that you simply shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

  3. profile avatar Cindi Range گفت:

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *