مهارت بازی

آموزش زبان بدن برای کودکان اتیسم

download (22)-6d3f6724

ساختار بخشیدن به فعالیت های مشترک و آموزش کنش و واکنش و استفاده از زبان بدن و درک زبان بدن شما به کودکان اتیسم

برای کمک کردن به کودکان و نوجوانان اوتیسم تا بتوانند با استفاده از زبان بدن خود و درک زبان بدن شما  ابراز احساسات و خواسته های خود را یاد بگیرند، گام های زیر را بردارید:
  • شما کمتر کارهای او را انجام دهید و بگذارید خود او کارهایش را انجام دهد.
  • در مواقعی که احساس می کنید چیزی می خواهد مکث کنید و منتظر یک نگاه یا صوت یا حرکت بمانید و عجله نکنید.
  • حالت های فیزیکی بدنی را به فعالیت های مشترک اضافه کنید. مثلاً برای گفتن نه سرم را به بالا تکان می دهم یا وقتی دستم را به سمت خودم حرکت می دهم یعنی بیا و وقتی به سمت بیرون حرکت می دهم یعنی برو.
  • در حین بازی و مراقبت در حرکات اغراق کنید.
  • در حین بازی مواد را تقسیم کنید و مکث کنید تا او با حرکات بدن یا دست به شما بگوید به من بده.
  • موانعی بسازید تا کودک شما به شما احتیاج پیدا کند.
  • به اشیاء و تصاویر و افراد اشاره کنید و منتظر واکنش او باشید.
  • کلمات ساده را به زبان بدن بگویید مثلاً بالا انداختن سر به معنی نه و پایین انداختن بله. این علائم را ما همیشه در زبان بدن خود به کار می بریم مثلاً لب گزیدن بدن یعنی کار بدی در حال انجام است، اخم کردن یعنی این کار خوب نیست و من مخالفم، به یکباره برگشتن و نگاه نکردن یعنی قهر کردن
  • در یک ساختار تنظیم شده مراحل تبادل کنش و واکنش بدنی و غیر کلامی که بتواند منظور شما را برساند شکل دهید.
این تنظیم ساختار را در طی فعالیت هایی مثل حمام کردن، لباس پوشیدن، خوابیدن، عوض کردن پوشک، بازی با اشیاء، غذا خوردن و دیگر کارهای خانه دنبال کنید.
برای این که به کودک خود یاد دهید چگونه کارهای مختلف را تقلید کند گام های زیر را بردارید.
  • ابتدا شما کارهای کودک با اشیاء یا … را غلبه کنید و منتظر تقلید او بمانید.
  • از صداها و آواهای فرزند خود تقلید کنید تا او نیز برخی صداها را تقلید کند.
  • برای تشویق به تقلید از دستورالعمل ساده استفاده کنید ولی به مرور آن را کمرنگ کنید.
  • انتظار خیلی زیاد نداشته باشید و به کم کم ها راضی شوید.
  • بازی تقلیدی خود را به بازی ای تبدیل کنید که کمی مکالمه در آن وجود دارد.
  • از ساختار فعالیت چهار مرحله ای مشترک برای تغییر تقلیدها استفاده کنید.
  • برای تقلید از ژست های فیزیکی از آهنگ ها و روال های اجتماعی حسی استفاده کنید.
  • در کانون توجه کودک خود بمانید.
  • استفاده از تکنیک “راه انداز، رفتار، پیامد رفتار” یا همان ABC برای آموزش و یاد دادن رفتارهای جدید
  • هر چیزی به دلیلی اتفاق می افتد پس هدف کودک خود را بشناسید.
  • پس از تقویت رفتار کودک شما چه اتفاقی می افتد.
  • او برای رسیدن به اهداف خود چه می کند و آیا این کارها همان چیزی است که شما می خواهید.
  • از این که کدام رفتار کودک را چگونه تقویت می کنید آگاه باشید.
  • از اهداف کودک خود در کارهای روزمره برای ساختن مهارت های جدید استفاده کنید.
  • آرزو می کنید فرزندتان به جای آن کار چه کاری را انجام دهد؟ رفتار قابل قبول تر خود را جایگزین کنید.
  • رفتاری که می خواهید جایگزین کنید باید حداقل به همان راحتی باشد. در تلاش برای جایگزینی نحوه ی رفتار شما موثر است.
  • پاداشی که به دنبال مهارت جدید کودک شما می آید باید بلافاصله باشد.

برای مطالعه آموزش های بیشتر در رابطه با کودکان اتیسم به سایت انجمن اتیسم مراجعه شود.

2 دیدگاه در “آموزش زبان بدن برای کودکان اتیسم

  1. profile avatar zorivareworilon گفت:

    I have been surfing online greater than three hours these days, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It¦s lovely value enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content material as you probably did, the web will likely be much more helpful than ever before.

  2. profile avatar Tyler Claton گفت:

    Perfect work you have done, this internet site is really cool with excellent information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *