چالش های بزرگسالی و بلوغ

مهارت های قابل افزایش در کودکان اوتیسم

حمشغ2d-1fb3c3aa

۱-آمادگی برای یادگیری: این تکالیف به عنوان پایه های بنیادین برای کسب مهارت های دیگر تلقی می شوند و مواردی نظیر مهارت­های مرتبط با نشستن، برقراری ارتباط چشمی و توجه به محرک های صوتی و تصویری محیطی، دستور پذیری و تقلید ساده  را شامل می شوند.

۲-ارتباط: تکالیف ارتباطی شامل علائم کلامی و غیر کلامی هستند که به منظور سهیم شدن در تجربیات، هیجانات، رفتارها و یا اطلاعات یکدیگر از آنها استفاده می کنیم. این سیستم ارتباطی از علائم و نشانه ها برای بیان و فهم سود می برد. . مواردی نظیری ادراک، مکاملهف بیان، قواعد گفتار، گفتار، نحوه ی گفتار، بحث ، خزانه ی لغات و کاربرد لغات در بافت مناسب را شامل می شود.

۳-کارکردهای شناختی سطح بالا: این تکالیف به مهارت های حل مسئله مربوط می شود. این کارکردها ضریب هوش، حافظه ی کاری، کارکردهای اجرایی ، مهارت های سازماندهی، و تئوری ذهن را شامل می شود.

۴-مهارت های بین فردی: این مهارت ها مواردی  نظیر توجه تقسیم شده، دوست یابی، بازی اجتماعی و وانمود سازی، درگیری اجتماعی، حل مسائل مرتبط با موقعیت های اجتماعی ، و مشارکت مناسب در فعالیت های گروهی را شامل می شود.

۵-مهارت های تحصیلی: این طبقه شامل انجام تکالیفی می شود و که موفقیت در مدرسه ضروری هستند. فهم مفاهیم متضاد و مفاهیم پیش نیاز ریاضی، فهم و تشخیص رنگ، فهم توالی و شناخت اعداد، از جمله مهارت های پیش از مدرسه هستند. خواندن، نوشتن، حساب، علوم، تاریخ و یا مهارت های تحصیلی دیگری که برای قبولی در امتحانات مدرسه نیازمند به یادگیری آنها هستیم، از جمله مهارت های تحصیلی مربوط به سن مدرسه می باشند.

۶-مهارت های حرکتی: مهارت های حرکتی شامل تکالیفی است که نیازمند هماهنگی سیستم های ماهیچه ای بدن برای انجام درشت و حرکات ریز و یا هماهنگی حرکتی   است. مهارت های ریز حرکتی نیازمند دستکاری اشیاء با استفاده از حرکات دقیق به  منظور ایجاد پیامدهای دلخواه می باشد. مثلا قیچی کردن، رنگ کردن، نوشتن، تایپ کردن و نخ کردن مهره ها. مهارت های حرکتی درشت شامل حرکت ماهیچه های بزرگتر می باشد. مثلا نشستن، راه رفتن، برخواستن، پرتاب کردن و در اختیار گرفتن توپ.

۷-مسئولیت شخصی: این تکالیف شامل فعالیت های روزمره ی زندگی نظیر غذا خوردن، خوابیدن، لباس پوشیدن، دستشویی رفتن، بهداشت فردی، فعالیت های خانوادگی و اجتماعی، مهارت استفاده از تلفن، مدیریت زمان و پول؛ و دفاع می باشد.

۸-تلفیق و جا دادن: این مورد شامل قرار دادن فرد در محیط هایی نظیر کلاس های آموزشی عمومی، مدرسه، کلاس آموزش فردی و مواردی از این قبیل را شامل می شود. اگرچه جایگزینی یک مهارت نیست اما نقس بسیار مهمی در پیشرفت برنامه های درمانی دارد.

۹-بازی: تکالیف بازی شامل فعالیت های غیر مرتبط با تحصیل و کار می باشد، به طور نمونه دستکاری اسباب بازی به منظور فهم نحوه ی عمل آن، و در سطح بالاتر شناخت مفاهیم انتزاعی و اجتماعی مثل رقابت و همدلی با استفاده از بازی.

۱۰-خود تنظیمی: تکالیف خود تنظیمی شامل مدیریت رفتارهای خود به منظور رسیدن به هدفی خاص می باشد، و مواردی نظیر تلاش، پایداری، انتقال توجه، داشتن برنامه، کنترل و مدیریت خود، دفاع از خود، مدیریت زمان، و یا سازگاری با تغییرات محیطی را شامل می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *