مهارت های شناختی

آموزش مفاهیم (مفهوم داخل و خارج)

8713DD12-985D-484F-8CC0-D96D5BB277BC-2fa5eb0a

برای آموزش مفاهیم متضاد مثل داخل و خارج ابتدا باید هر مفهوم به تنهایی به کودک آموزش داده شود . سپس هر دو مفهوم کنار یکدیگر قرار گیرند.
همچنین سعی کنید ابزاری را که برای معرفی هر مفهوم به کار میبرید ، از نظر رنگ و شکل شبیه هم باشند .
علاوه بر این به دلیل اینکه بیشتر کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در تعمیم دهی مطالبی که یاد می گیرند مشکل دارند، از وسایل و مکان های مختلف استفاده کنید.
مفهوم داخل و خارج : همانند آموزش اشیا کار خود را با شناخت آغاز کنید ، زیرا نسبت به بیان ساده تر است. گام اول: ابتدا شناخت یک مفهوم را با کودک شروع کنید . برای انجام این عمل باید دو شی را جلو کودک روی میز قرار دهید مثل یک کاردستی خانه که در آن باز
میشود و شما میتوانند یک شی را داخل یا خارج قرار دهید . گام دوم:این گام را نیز مانند مفهوم اول با کودک شروع کنید .
به او بگویید (شی داخل را بده) درصورتی که کودک متوجه نشد او را راهنمایی کنید و کم کم از میزان این کمک بکاهید.
گام سوم: هر دو مفهوم داخل و خارج را همزمان و با هم کار کنید .
دستور اول را بیان کنید :(داخل را بده) ،هنگامی که او سه یا چهار پاسخ صحیح را به طور پیاپی ارائه داد، به فرمان دوم رجوع کنید .
گام چهارم: بعد از اینکه کودک مفهومی را شناخت ، بیان کردن و نامیدن آن مفهوم را به او آموزش دهید به عنوان مثال :دو شی را روی میز جلو کودک قرار دهید و از کودک بخوابید یکی را داخل کیفش و دیگری را از کیف خارج کند به شما نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *