برای آموزش مفاهیم متضاد مثل پر و خالی ،ابتدا باید هر مفهوم به تنهایی به کودک آموزش داده شود . سپس هر دو مفهوم کنار یکدیگر قرار گیرند. همچنین سعی کنید ابزاری را که برای معرفی هر مفهوم به کار میبرید ، از نظر رنگ و شکل شبیه هم باشند . علاوه بر این به دلیل اینکه بیشتر کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در تعمیم دهی مطالبی که یاد می گیرند مشکل
دارند، از وسایل و مکان های مختلف استفاده کنید. مفهوم پر و خالی : همانند آموزش اشیا کار خود را با شناخت آغاز کنید ، زیرا نسبت به بیان ساده تر است. گام اول: ابتدا شناخت یک مفهوم را با کودک شروع کنید . برای انجام این عمل باید دو شی را جلو کودک روی میز قرار دهید که فقط از نظر محتوای داخلی با هم تفاوت دارند
و از جنبه های دیگر یکسان باشند. گام دوم:این گام را نیز مانند مفهوم اول با کودک شروع کنید .
به او بگویید (شی خالی را بده) درصورتی که کودک متوجه نشد او را راهنمایی کنید و کم کم از میزان این کمک بکاهید.
گام سوم: هر دو مفهوم پر و خالی را همزمان و با هم کار کنید .
دستور اول را بیان کنید :(پر را بده) ،هنگامی که او سه یا چهار پاسخ صحیح را به طور پیاپی ارائه داد، به فرمان دوم رجوع کنید .
گام چهارم: بعد از اینکه کودک مفهومی را شناخت ، بیان کردن و نامیدن آن مفهوم را به او آموزش دهید به عنوان مثال :دو شی پرو خالی را روی میز جلو کودک قرار دهید و از کودک بخوابید شی مورد نظر را به شما نشان دهد.
آموزش مفاهیم متضاد (مفاهیم پر و خالی)

۲۸
اسفند