مهارت های شناختی

آموزش مفاهیم متضاد (مفاهیم کمتر و بیشتر)

7FB1C630-93B1-4920-AA36-50E50C00DF3D-28219efe

برای آموزش مفاهیم متضاد مثل کمتر ،ابتدا باید هر مفهوم به تنهایی به کودک آموزش داده شود . سپس هر دو مفهوم کنار یکدیگر قرار گیرند. همچنین سعی کنید ابزاری را که برای معرفی هر مفهوم به کار میبرید ، از نظر رنگ و شکل شبیه هم باشند . علاوه بر این به دلیل اینکه بیشتر کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در تعمیم دهی مطالبی که یاد می گیرند مشکل دارند، از وسایل و مکان های مختلف استفاده کنید. مفهوم کمتر و بیشتر همانند آموزش اشیا کار خود را با شناخت آغاز کنید ، زیرا نسبت به بیان ساده تر است. گام اول: ابتدا شناخت یک مفهوم را با کودک شروع کنید . برای انجام این عمل باید دو شی را جلو کودک روی میز قرار دهید که فقط از نظر تعداد با هم تفاوت دارند و از جنبه های دیگر (نظیر شکل یا رنگ ) یکسان باشند. گام دوم:این گام را نیز مانند مفهوم اول با کودک شروع کنید . به او بگویید (بیشتر را بده) درصورتی که کودک متوجه نشد او را راهنمایی کنید و کم کم از میزان این کمک بکاهید. گام سوم: هر دو مفهوم کمتر و بیشتر را همزمان و با هم کار کنید .

دستور اول را بیان کنید :(کمتر را بده) ،هنگامی که او سه یا چهار پاسخ صحیح را به طور پیاپی ارائه داد، به فرمان دوم رجوع کنید .
گام چهارم: بعد از اینکه کودک مفهومی را شناخت ، بیان کردن و نامیدن آن مفهوم را به او آموزش دهید به عنوان مثال :دو بسته چوب کبریت را روی میز جلو کودک قرار دهید و از کودک بخوابد کمتر یا بیشتر را به شما نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *