مهارت های اجتماعی

بیان اسم خود در کودکان اتیسم

بیان اسم-5f9d9137

اختلال اوتیسم حدود ۲۰ علامت برای شناسایی دارد که یکی از آنها در ارتباط با بیان فرد اوتیسم است, او ممکن است حتی در پاسخ ساده ترین سوالات که یکی از آنها در ارتباط با اسم اوست ناتوان باشد. این مورد در اکثر افراد اوتیسم دیده می شود.

نکته: برای کسب این مهارت(بیان اسم خود) نیاز است که کودک نام خود را بشناسد و توانایی بیان کلمات را داشته باشد.اگر نام خود را نمی شناسد در همین سایت مطلب واکنش به اسم خود را مطالعه کنید و در صورت مشکل در بیان کلمات به گفتاردرمان مجرب  یا جهت پرسش سوالات خود با اکالاتیسم در ارتباط باشید.

راهکار پیشنهادی

گام اول – دست کودک را روی قفسه سینه اش بگذارید و نامش را بگویید.

گام دوم– از او بخواهید که نامش را بعد از شما تکرار کند.

گام سوم– در این گام از او نامش را بپرسید و بعد از سوال دستش را روی قفسه سینه اش بگذارید و نامش را بگویید و او تکرار کند.

گام چهارم– حالا از کودک نامش را بپرسید و او به خودش اشاره کند و نامش را بگوید, در صورت نیاز می توانید اندکی کمک کلامی یا غیرکلامی(اشاره به خودش)کنید.

گام پنجم- به مکان ها و زمان ها و افراد مختلف تعمیم دهید. از افراد مختلف بخواهید از او نامش را بپرسند و او پاسخ دهد.حتی در غالب بازی می توانید این کار را بکنید. عروسک از او نامش را بپرسد و کودک نامش را بیان کند.

گام ششم– مراحل بالا را تا زمانی که کودک بدون کمک نام خود را بیان کند ادامه دهید.

نکته: در تمامی مراحل بالا هر زمان که کودک نام خود را بیان کرد به او پاداش (خوراکی یا شی مورد علاقه ی او )بدهید.به مرور پاداش را کم کنید تا زمانی که بدون پاداش و کمک نام خود را بیان کند.

 

منبع: سعادتی ع و همکاران – راهنمای آموزش کودکان کم توان ذهنی- دفتر ششم- مهارت های اجتماعی – ۱۳۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *