حرفه آموزی

نگاهی کوتاه برتاثیر حرفه آموزی درافزایش میزان کارآمدی فرزندان طیف اتیسم

IMG-20210306-WA0182-4dbfbb88

آیا میدانستید آموزش فعالیت های حیطه حرفه آموزی بر عملکرد این کودکان و روابط آنها با والدینشان تاثیرات بالایی دارد؟
هنردرمانی را فرآیند خلاقانه‌ی استفاده از هنر برای پذیرش و درمان بیماری‌های روحی و جسمی می‌نامند. هدف اصلی هنردرمانی، ارائه کردن روشی تازه برای بیان احساسات و درد‌های آدمیست. بیماران می‌توانند با استفاده از این روش درمانی احساسات خود را به روش جدیدی نشان بدهند.
تاریخ هنردرمانی به اواخر قرن هجدهم برمی‌گردد، این روش درمانی پیش از آن‌که نام هنردرمانی را داشته باشد، با نام اخلاق درمانی (Moral Treatment) در اختیار بیماران روانی قرار می‌گرفت. اما در اواسط قرن بیستم هنردرمانی به شکل امروزی‌ در کشورهای انگلیسی زبان و اروپا آغاز شد. اولین هنردرمانگران کارشان را با تمرکز بر حوزه زیبایی‌شناسی هنر آغاز کردند. هنردرمانی فرآیند آموزش هنر به بیماران نیست، بلکه آموزش معنی دادن به احساسات و خلق اثر هنری منحصر به فرد است.
هنردرمانی یکی از اثرگذارترین حوزه‌های روانشناسی امروز به شمار می‌رود. این روش با نگاهی به نظریه‌های روانشناسان بزرگی مانند فروید و یونگ در درمان بیماری‌های مختلفی مثل سرطان، جنون، اوتیسم، اسکیزوفرنی، تروما، اختلال خوردن و… به‌کار می‌رود. تجربه‌ی هرکدام از بیماران در هنردرمانی متفاوت است و به همین دلیل است که آثار خلق شده در روش هنردرمانی متفاوت است.
با توجه به تاثیرات هنر درمانی بر بهبود بیماران اتیسم از این روش در حوزه درمانی این کودکان بسیار استفاده میشود.یکی از روش های سودمند برای بهبود کودکان اتیسم مرتبط با حوزه هنردرمانی استفاده از فعالیت های هنری و حرفه ای برای انهاست.
فعالیت های مربوط به حرفه درمانی شامل آموزش حرفه های مختلف از جمله فیروزه کوبی میباشد که برای اولین بار در مرکز اتیسم فاطمه زهرای اصفهان صورت گرفته است.این فعالیت ها علاوه بر تاثیرات درمانی بسیار بالا که نتایج آن بر بهبود عملکرد این کودکان مشهود است از طرفی اطمینان خاطر والدین را در جهت استقلال این کودکان و نوجوانان در آینده بعنوان یک فعالیت یا شغل مستقل فراهم آورده است.
با توجه به میزان پیشرفت بالای این کودکان در حیطه آموزش فعالیت های حرفه ای میتوتن از این شیوه برای بهبود عملکرد و کارایی هایی در حیطه درمانی استفاده کرد.
با توجه به آموزش های هر بخش تاثیرات درمانی آن را بررسی خواهیم کرد.اما در کل فعالیت های حرفه آموزی از جمله فیروزه کوبی تاثیرات بالایی بر میزان آرام سازی کودکان،افزایش میزان توجه و ادراک این کودکان،کاهش علایم و نشانه های اصلی اختلال اتیسم بر عهده دارد.علاوه بر این حوزه برای خانواده های کودکان اتیسم نیز یکی از عوامل کاهش دهنده دغدغه والدین آنها در جهت استقلال این کوردکان و آموزش حرفه ای بعنوان یک شغل و در آینده بعنوان منبع درآمدی برای این کودکان در نظر گرفت.این موضوع یکی از اساسی ترین دغدغه های والدین آنها را کاهش خواهد داد و در جهت آرام سازی فضای خانواده ها نیز تاثیرات بالایی دارد.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نگاهی کوتاه برتاثیر حرفه آموزی درافزایش میزان کارآمدی فرزندان طیف اتیسم

  1. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. However think of if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and videos, this blog could definitely be one of the most beneficial in its field. Awesome blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *