مهارت های خودیاری

مهارت خودیاری :(پوست کردن میوه) به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

۲۰۲۱۰۴۱۳_۲۳۲۸۵۶-2e9e9947

گام اول :  از میوه هایی استفاده کنید که کودک به راحتی بتواند پوست ان را جدا کند. برای این کار یک موز بردارید ویک موز به کودک بدهید. روش صحیح پوست گرفتن ان را اجرا کنید تا کودک دقیقا مرحله به مرحله انچه را که شما انجام می دهید تقلید کند. بعد از اینکه کودک متوجه شد از او چه می خواهید وبعد از دستور (( موز را پوست بگیر )) شروع به پوست گرفتن ان کرد، می توانید میوه های دیگر مانند نارنگی را جایگزین ان کنید تا کودک بتواند مفهوم پوست گرفتن را تعمیم دهد.

گام دوم :  در این گام می توانید از میوه ای که کمی پوستش نسبت به میوه های قبلی سفت تر است استفاده کنید. مثال می توانید از پرتقال استفاده کنید.

 

نکته :  لازم به ذکر است که در گام اول ودوم از چاقو استفاده نمی شود وکودک باید بتواند بیشتر از انگشتانش برای پوست گرفتن استفاده کند. این کار علاوه بر اینکه تبحر در یک مهارت خودیاری را در کودک تقویت می کند، به تقویت وهماهنگی انگشتان او نیز کمک می کند. روبه روی کودک بنشینید، پوست پرتقال را با چاقو قاچ بزنید، سپس پرتقال را به کودک بدهید وبا دستور (( پوست بگیر )) دست او را برای پوست گرفتن ان هدایت کنید.

 

گام سوم :  در این مرحله چاقو را به کودک بدهید وبه او کمک کنید که پوست میوه ای مثل خیار را با چاقو بگیرد طرز صحیح گرفتن چاقو در یک دست وخیار در دست دیگر در این مرحله اهمیت دارد. بعد از اینکه کودک توانست خیار وچاقو را بطور مناسب در دست بگیرد وهمچنین حرکت صحیح چاقو را به درستی انجام داد، اجازه دهید بطور مستقل خیار را پوست بگیرد.

 

نکته:به کودک بیاموزید که پس از طی مراحل پوست کردن ، میوه را داخل بشقاب قرار داده وبصورت عمودی ان را خرد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *