پیشگفتار:
- کودکان مبتلا به اتیسم اغلب توجه وتمرکز پایینی دارند وعلاوه بر آن نیازمند آن هستند که همه ی رفتارهای اجتماعی و فردی را به طور جدی آموزش ببینند.نمیتوان توقع رفتاری مثل:حضور درکلاس و آداب مورد نیاز آن را از یک کودک اتیستیک مانند دیگر کودکان داشت.
به همین دلیل ما نیازمند آموزش وتداوم آن برای یادگیری رفتار مورد نظرهستیم.
قبل از اینکه کودک ما وارد مدرسه شده باشد طبیعتا آموزش های لازم وطولانی را گذرانده و با پیش زمینه ی مناسب وارد کلاس درس می شود.
- اول از همه استفاده ونشستن برروی صندلی و تحمل میز و داشتن آستانه ی تحمل مناسب برای ماندن درکلاس /تقویت شدن انواع توجه ها برای بهبود عملکردها وتوانایی استفاده از مدادو دفترو…ومسایلی ازاین قبیل.
از آنجایی که تلاش ما درجهت استقلال هرچه بیشتر فرزندمان چه درخانه/مدرسه و مکان های دیگر است.که البته همه ی اینها بستگی به توانایی کودک هم دارد.
- مراقبت از وسایل شخصی هم یکی از این موارد است که اهمیت زیادی هم دارد.کودکی که روز ها به مدرسه می رود مادر یا مربی سایه همراهش نیست باید بتواند از وسایل خود به درستی استفادهو نگه داری کند وحتما آن ها را با خود برگرداند و معمولا در مدرسه جا نگذارد.
مثلا:
کودک کلاه/کاپشن/لیوان/کیف/شال گردن/ظرف غذاو…..خود را بشناسد دراین موارد فقط وسایل ضروری و مورد نیاز فرزندانتان را برای او بگذارید واز گیج کردن کودک با خرده وسایل زیاد و بی استفاده پرهیزکنید.
این موارد قبل از شروع سن مدرسه تمرین میشود
وبا تکرار ومداومت برای کودکان تثبیت خواهد شد.
به تمریناتی جهت تقویت وتمرین این آیتم اشاره میشود:
-بازی هایی جهت تقویت حس بینایی:
۱- وسیله ای راکه قبلا در اتاق بوده بردارید برای کودک آن شی را از لحاظ رنگ /شکل واندازه توصیف کنید به دستش بدهید تا آن را ببیند و لمس کند
شی را بردارید و درجایی قایم کنید وحالا شما ویژگی شی را بیان کنید و از کودک بخواهید حدس بزند که کدام وسیله را پنهان کردید.
۲- کودک را جلوی آینه ببرید تا خوب صورت خود را در آینه ببیند خود هم جلوی آینه بشینید درمورد رنگ چشم با فرزندتان صحبت کنید و هر عضو را به او نشان دهید و از او بخواهید روی اینه چشم شما و خود را نشان دهد.
۳-با استفاده از کارت حیوانات یا اسباب بازی حیوانات نام ومحل زندگی انان را اموزش دهید حالا کارت حیوان را نشان دهید وبخواهید نام ان را بگوید.
۴-از کودک بخواهید با دست زدن شما چشمانش را ببندد و همینکه دست زدن شما قطع شد چشمانش را باز کند.
- کودک حتما مفاهیم پایه را آموزش دیده باشد و بداند مثل: باز/بسته – داخل/بیرون –پر/خالی…..
- مفهوم فعل ها را بلد باشد: مثل:برداشتم / آوردم و…
- مفهوم مالکیت را بداند(مال من-مال تو…) مثال:این کیف مال کیه؟ -مال من
- مفهوم جمع کردن(برداشتن – مرتب کردن)
از سنین کمتر میتوانید درقالب بازی مفهموم جمع کردن و مرتب کردن را یاد دهید به طور مثال:وقتی وسایلش/ اسباب بازی هایش را در اتاق میریزد بعد از بازی از او بخواهیم وسایل را جمع کند ودر جای خود قرار دهد به او کمک کنیم وبه حالت مسابقه ای و جذاب وسایل را جمع کنید.
یا به هنگام بیرون رفتن وسایل مورد نیاز را با کمک هم جمع کنید برای کودک به صورت کودکانه توضیح دهید که هروسیله ای را باید سرجای خودش قراردهیم و جمع کنیم.
برای آموزش مفهوم نگه داری میتوانید:یک شی یا اسباب بازی را به کودک دهید مثلا: یک پاکن طحدار رنگی که برای کودک جذاب باشد به کودک با زبان ساده بگویید میخوام این پاک کن پیش تو باشه دوروز دیگر میام پاک کن را میبینم اگر سالم بود نصفش نکرده بودی تکه تکه نشده بود گمش نکردی یک جایزه خوب از من میگیری.بعد از دوروز از او بخواهید پاک کن را به شما نشان دهد اگر سالم بود حتما به وعده ی خود عمل کنید و جایزه ای که دوست دارد برایش تهیه کنید و به کودک بدهید.بعد از آن مدت زمان نگه داری را بیشتر کنید.
برای اینکه مفهوم مراقبت و نگه داری از وسایل خود را درمدرسه و مکان آموزشی یاد بگیرد
در غالب بازی در خانه یا در محیط آموزشی /محیط مدرسه را صحنه سازی کنید مثلا زنگ تفریح خورد اگر کودک کلام دارد برای او توضیح دهیم لیوانت را بردار به آبخوری برو آب بخور و بعد لیوان را داخل کیفت سرجای خودش قراربده
اگر کودک کلام ندارد با دستمان زنگی را تکان دهیم که ببیند بعد دستش رابگیریم لیوان را بردارد به سمت آبخوری برویم وبعد از اتمام کار دستش را بگیریم و از او بخواهیم با کمک لیوان را سر جایش قرار دهد.
این شیوه به طور منظم اجرا شود تا برای کودک تثبیت شود.
نوشته شده با نظارت: خانم کاظمی