محیط های چند حسی و اختلال اوتیسم
بسیاری از متخصصین از مشکلات مختلف حسی کودکان اوتیسم سخن گفته اند . این کودکان اغلب پاسخ مناسب و عادی به محرک های حسی نمی دهند این مشکلات حدود ۴۵ تا ۹۵ درصد این کودکان را به نحوی به خود درگیر کرده است . این بررسی در دنیا توسط واتلینگ و همکاران [۱](۲۰۰۱)، بن سیسون و همکاران [۲](۲۰۰۷)، بارانک[۳] و همکاران (۲۰۰۸) و همچنین تامچک[۴]و همکاران (۲۰۰۷) انجام شده است و در صدهای گفته شده در این مطالعات گزارش شده است.
به طور خاص برخی از کودکان اوتیسم ممکن است بیش حس یا کم حس باشند . ممکن است از امواج با طول بلند اجتناب کنند و رفتارهای پرخاشگرانه مانند داد و فریاد یا در آوردن صداهای غیره منتظره از خود در بیاورند یا مثلا از مواد غذایی خاص اجتناب کنند و برخی مزه ها را دوست نداشته باشند یا جنس خاصی از پارچه ی لباس آن ها را ناراحت کند . همچنین ازاطرف دیگر ممکن است این کودکان پاسخ ناشی از کم حسی را از خود نشان دهند و این موجب پاسخ های محیطی آن ها می شود. (مثلا ممکن است موجب کاهش پاسخ به محرک های آزار دهنده ی صوتی یا لمسی یا بینایی را از خود نشان دهند. برخی دیگر از کودکان اوتیسم ممکن است علائق یا محرک های حسی خاصی را در محیط جستجو کنند همچنین ممکن است رفتارهای کلیشه ای و تکراری یا رفتارهای خودآزاری از خود نشان دهند (مثلا خوردن یا بردند چیزهای غیر خوراکی در دهان ، لمس کردن همه ی چیزها یا همه کسانی که در محیط می بینند یا به صورت تکراری و ساده با اسباب بازی ها ور بروند و از آن ها استفاده ای تکراری و بدون هدف کنند، یا اینکه ممکن است صداهای عجیب و غریبی از خود در آورند . (میلر[۵]، ۲۰۰۷)
براساس مطالعه ای که لیکام[۶] و همکاران (۲۰۰۷) که انجام داد پاسخ های نامناسب رفتاری کودکان اوتیسم به درون دارهای حسی را نشان داد .
اختلالاتی که در راهنمای تشخیص آماری اختلالات روانی[۷] (۲۰۱۳) مرتبط با درون دارهای حسی یا علائق غیر عادی به جنبه های حسی محیط (مثلا رفتارهای تکراری) است شامل مجموعه ی بی تفاوتی نسبت به درد، صدا، دما، و همچنین پاسخ به محرک های چشایی ، لمس کردن اشیاء یا خنده های تکراری و بی دلیل و گریه و یا در مقابل نور و اشیاء ، می باشد.(انجمن روانپزشکی آمریکا[۸]، ۲۰۱۲)
چرا فهم تفاوت های حسی در کودکان با اختلال اوتیسم مهم است؟
فهم تفاوت های موجود بین کودکان اوتیسم ممکن است از نظر سطح تحمل یا سرعت پردازش اطلاعات حسی به عنوان یک نگرش آموزشی مطرح باشد . تفاوت های حسی و بازی کودکان با اختلال اوتیسم چالش آموزشی خاصی است زیرا این مشکلات حسی و بازی توانایی تحت تاثیر قرار گرفتن محیط در کودکان اوتیسم را مشکل می سازد و آن ها نمی توانند از توانایی هایی که موجب مشارکت و یادگیری آن ها می شود استفاده کنند.(ساورز[۹]، ۲۰۱۲) و در نتیجه در پرتو این چالش ها آموزش دهندگان به عنوان کسانی که درگیر آموزش کودک هستند باید در برنامه ی کاربردی آموزش این تفاوت ها را در نظر بگیرند. تحقیقات در مورد تفاوت های حسی و بازی ارتباط آن با عملکردهای مداخله ای به ما چه می گویند؟
در حال حاضر رویکردهای مداخله ای متنوعی برای تعدیل کردن مشکلات حسی و بازی به عنوان قسمتی از طرح درمان جامع درحال اجرا می باشد. این موارد اغلب راهبردهای مبتنی بر اصول رفتاری هستند که حاصل تحقیقات علمی زیادی بوده اند.(پریور[۱۰] و همکاران،۲۰۱۱؛ آدام[۱۱] و همکاران، ۲۰۱۰؛ پروژه ی استاندارد ملی[۱۲]، ۲۰۰۹). این مداخلات به اتفاق مداخلات مبتنی بر تعدیل حسی و بازی را به عنوان بخشی از مداخله ی جامع کودک اوتیسم پیشنهاد می دهند.
[۱] -Watling et ul.
[۲] -Ben- Susson
[۳] -Baranek
[۴] -Tomchek
[۵] -Miller
[۶] -Leekam
[۷] -Diagnosise and statical mental disorder-v
[۸] -American Psychiatric Association(2012)
[۹] -Saverz
[۱۰] -Prior
[۱۱] -Odam
[۱۲] -National Standard Project (NSP)