ویژه والدین

راهکارهایی برای حل مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان اتیسم

Screenshot_20210216-123721-640bcffe

برای تغییر پیش درآمد یک رفتار باید پیش از بروز آن رفتار در مورد موقعیت پیش بینی و از شکل گیری آن پیشگیری کرد.(مثلا مریم ماشین آتش نشانی قرمزش را لیس میزند).
برای این رفتار وقتی او با ماشین قرمز بازی میکند باید به او پاداش دهیم).

۱.تغییر محیط:
این روش به منظور تنبیه صورت نمیگیرد اما باعث میشود کودک با دور شدن از اسباب بازی یا وسیله ای که باعث تحریک زیاد او میشود یا حواس او را پرت میکند.احساس آرامش و شادی داشته باشد.تغییر محیط همیشه مشکل را حل نمیکند.و روش های دیگری هم لازم است.

۲.تغییر روال:
برخی کودکان به سختی به تغییر عادت میکنند.به ویژه کودک مبتلا به اتیسم که یک تغییر کوچک برایشان به معنای بهم ریختگی کامل است.تمرین برنامه ها و روال کار در خانه به کودک فرصت میدهد بداند طی روز چه انتظاراتی از وی میرود.و کمک میکند که او راحت تر از مسیر یک فعالیت به فعالیت دیگر برود.مثل لباس پوشیدن با یک ترتیب خاص،آداب پیش از خواب،چیدن میز و…
رعایت روال کارها در خانه باعث میشود که تا حد امکان بی نظمی ها را از بین ببریم و نظم و ترتیب تقریبا پایداری در خانه برقرار کنیم.البته برخی تغییر ها غیر قابل اجتناب است.و کودکان باید یاد بگیرند با آنها کنار بیایند.
وقتی برای سازش با تغییر با کودکان کار میکنیم باید احتیاط به خرج بدهیم.اگر کودکان بدانند قرار است تغییری رخ بدهد بهتر احساساتشان را مهار میکنند با ایت حال انتظار نداریم کودک بتواند همزمان با تغییرات زیادی کنار بیاید.

۳.آموزش مهارت های ارتباطی و سازگارانه
کمک به کودک در موقعیت های ناخوشایند با توجه به مشکل ارتباطی او بسیار مهم است.با آموزش مهارت های ارتباطی،شما قادر هستید وقتی کودک گرسنه است به او غذا بدهید وقتی بیمار است به او دارو بدهید و وقتی احساس تنهایی میکند به او توجه کنید.ضرورت ندارد همیشه با استفاده از کلام به هدف خود برسید و موفق بشوید.

از انواع روش های ارتباطی میتوان استفاده کرد مثلا:
_مسعود مرتب ناخن هایش را روی در یخچال میکشد.
پیش درآمد :او گرسنه است
پیامد:مادر به او غذا میدهد

در این مثال کودک با ناخن کشیدن روی در یخچال پاداش(یعنی غذا) میگیرد.برای ایجاد تغییر در این زنجیره از وقایع مادر باید چه کارهایی بکند؟وقتی مسعود این کار را میکند مادر باید او را به اتاقی که قبلا در آنجا بوده ببرد.تشویقشکند که بازوی مادرش را لمس کند و غذا بخواهد(کلامی).
سپس مادر فورا پس از انجام رفتار مناسب توسط مسعود به او یک خوراکی میدهدگبه این ترتیب مسعود یاد میگیرد راه بهتری برای ابراز گرسنگی وجود دارد.

۴.تقویت افتراقی رفتارهای مطلوب
یک روش موثر ایجاد تمایز در دادن پاداش به رفتارهاست.به این معنی که به رفتاری پاداش بدهیم که انجام همزمان آن با رفتار غیر مطلوب غیر ممکن باشد.
اگر بگوییم:”دستت را تکان نده!من این کار را دوست ندارم.”به رفتار ناسازگارانه کودک توجه کرده ایم.در عوض باید جمله خود را بصورت مثبت بگوییم دست هاتو روی زانوت بذار.”خیلی خوبه به حرف من گوش میدی”.
در اینجا به به رفتار نامطلوب توجه نمیشود و در عوض رفتاری که مطلوب و غیر قابل انجام با رفتار نامطلوب است پاداش میگیرد.پاداش های خاص کلامی برای یک رفتار مشخص را یاد بگیرد مثلا:

روش های تغییر پیامد های رفتاری:
پیامدی که کودک در واکنش به رفتار خود دریافت میکند.میتواند تقویت کننده یا تنبیهی باشد تقویتی یا تنبیهی بودن پیامد ممکن است از نظر والدین و کودکان تفاوت داشته باشد.مثلا وقتی کودک تکلیف خود را انجام نمیدهد پدر برای او سخنرانی میکند.پدر به نظر خودش کودک را توبیخ کرده اما از این توجه لذت میبرد.

۱.خاموش سازی رفتار توسط نادیده گرفتن انتخابی:
وقتی کودک رفتار نامناسب را انجام می دهد هیچ پاداشی را نباید دریافت کند.برای رفتارهای خود آزارنده و آسیب زا از این روش استفاده نمیشود‌.این روش به معنی نادیده گرفتن کامل کودک نیست.بلکه فقط آن رفتار نامطلوب است که نادیده گرفته میشود.و رفتار مطلوب جایگزین آن میشود.کاربرد این روش به تنهایی کافی نیست.و باید با راهکار های دیگر همراه باشد مانند:
متوقف کردن رفتار:اگر همراه با آسیب به خود باشد
جهت دهی مجدد:آموزش مهارت های ارتباطی سازگارانه.

۲.متوقف کردن رفتار:
روشی است که بویژه در رفتارهای خودتحریکی مورد پیدا میکند.برای اینگونه رفتارها به آرامی کودک را لمس کنید.در حالیکه همزمان باعث میشوید او رفتارش را قطع کند.در مورد کودکی که دایم به خودش ضربه میزند.دستتان را روی دستش بگذارید یا اگر تکان میخورد دستتان را روی شانه هایش بگذارید.برای رفتارهای کلامی خودآزارنه مثل وقتی کودک برخی عبارت های ساده را تکرار میکند و به آرامی و به صورت پیشرونده به این سمت حرکت کنید که با کودک در مورد خواسته های اجتماعی و … حرف بزنید.وقتی یک رفتار خاموش شد برای اینکه رفتار ناسازگارانه به سرعت باز نگردد آن را با یک رفتار مناسب جایگزین کنید.این کار را میتوانید با جهت دادن دوباره رفتار انجام دهید.یعنی کودک را به سمتی هدایت کنیم که رفنار نامناسب مشاهده نشود.این روش اغلب وقتی مفید واقع میشود که انجام همزمان رفتار مناسب انتخاب شده با رفتار ناخواسته غیر ممکن باشد.مثلا کودک به جای تکان دادن دست رفتاری مانند رنگ کردن نقاشی را انجام دهد.یا اگر پرحرفی او قطع شد به جایش یک شعر مخصوص کودکانه بخواند.سعی کنسد جایگزین کردن سریع و کامل صورت بگیرد و وقتی هدایت دوباره رفتار را انجام میدهید.تا امکان رفتار نامناسب قبلی توجه کمی بگیرد تا رفتار مناسب کاملا جایگزین شود.

۳.خاموشی حسی:
این روش به منظور کاهش یا ازبین بردن دریافت های حسی ناشی از انجام رفتار به کار میرود و اغلب برای حفاظت کودک از پیامدهای رفتاری خودتخریبی استفاده میشود.برای مثال کودکی که گوش خودش را میکشد و دلیل این کارش نیز عفونت گوش نیست.میتواند از یک گوشی برای شنیدن موسیقی استفاده میکند.با این روش تحریک حسی به صورت مناسبتر و امن تر انجام میشود.

 

2 دیدگاه در “راهکارهایی برای حل مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان اتیسم

  1. profile avatar Chase Swansen گفت:

    Heya i am for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and help others like you helped me.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *