مهارت های اجتماعی

برقراری ارتباط در کودکان اتیسم(واکنش به اسم خود)

مهارت-های-اجتماعی-d5115b9e

کودکان با اختلال اوتیسم، مشکلات بسیاری در ارتباطات اجتماعی نشان می دهند و با آموزش مهارت های اجتماعی به این کودکان می توان این نقص را در آنها تا حدود زیادی بهبود بخشید.

اولین قدم برای تعاملات اجتماعی ایجاد و برقراری ارتباط است و اولین قدم در برقراری ارتباط واکنش به اسم خود است.

واکنش به اسم خود

برای شروع برقراری ارتباط لازم است که کودک نام خودش را بشناسد و وقتی کسی او را صدا می زند به اسم خود واکنش نشان دهد.

راهکار پیشنهادی

گام های زیر را به ترتیب اجرا کنید:

گام اول – به بهانه های مختلف ( هنگام کار با او, هنگام بازی و ….. ) بارها نام او را صدا بزنید

گام دوم – او را متوجه نمایید که منظورتان او است ( دست روی شانه اش بزنید, او را به سمت خود بچرخانید, صورت او را به سمت خود بچرخانید , … )

گام سوم – تمرین را تا زمانی ادامه دهید که با نامیدن وی, خودش به سمت شما برگردد..

گام چهارم – سپس به افراد و مکان و زمان و شرایط دیگر تمیم دهید به عبارت دیگر از افراد دیگر بخواهید که نام او را صدا بزنند و مراحل ۱ تا ۳ با افراد دیگر در مکان های مختلف و زمان و شرایط مختلف تکرار گردد.

گام پنجم – این تمرین را تا زمانی ادامه دهید که با شنیدن نام خودش, به سمت فردی که او را مخاطب قرار داده است برگردد.

نکته : هر زمان از هر گام که واکنش نشان داد حتما او را سریعاَ با خوراکی یا شی مورد علاقه اش تقویت و تشویق کنید و با گذشت زمان و تمرینات متعدد تقویت و تشویق وی را کمتر کنید تا جایی که دیگر بدون کمک و تقویت کننده به اسم خود واکنش نشان دهد.

 

منبع: سعادتی ع و همکاران – راهنمای آموزش کودکان کم توان ذهنی- دفتر ششم- مهارت های اجتماعی – ۱۳۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *