مهارت های خودیاری

آموزش مهارت خودیاری: (استفاده از قیچی) به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

۲۰۲۱۰۴۰۷_۱۳۴۶۵۳-ba70d92e

اگرفرزندتان به کار با قیچی تمایلی ندارد وبا شما در جهت اموزش همراه نمی شود، انها را با نشان دادن چیزهایی که می توان با برش قیچی ساخت سر شوق بیاورید ومرحله به مرحله در امر اموزش پیش بروید.

یادگیری برش اساسا شامل دو مهارت متفاوت است :

  • تسلط برقرار دادن انگشتان در قیچی وحرکت دست
  • تسلط بر هنر برش در یک خط

تقویت انگشتان دست برای قیچی کردن بدون قیچی ( هماهنگی انگشتان ودست ) تسلط بر حرکت دست کشیدن ( بدون قیچی )یادگیری تکه تکه کردن ( حرکت درک ازاد با قیچی )

 

نحوه استفاده از قیچی بطور موثر

اجازه دهید فرزند شما از یک ظرف اسپری برای اب دادن به گیاهان در خارج از خانه یا برای سرگرمی در زمان حمام استفاده کند.فشردن ورها کردن ماشه کمک می کند تا کودک شما ، به راحتی حرکات دست وانگشتش را با هم هماهنگ کند.

 

فعالیت گیره لباس :

باز وبسته کردن گیره لباس می تواند به کودک در ایجاد فشار ومیزان فشار دست روی قیچی کمک کند.

این فعالیت تمرکز روی سه انگشت گیرنده قیچی را تقویت می کند حتی کودک می توان از همه انگشتان خود جهت این فعالیت استفاده کند.

استفاده از یک گیره لباس برای جمع اوری تکه های کوچک کاغذ خرد شده ویا اشیا دیگر وانتقال انها به یک ظرف

 

نکته :  برای انجام این تمرین بهتر است از قیچی های سرگرد استفاده کنید تا خطری برای کودک پیش نیاید. ( قیچی های پلاستیکی خطر کم تری دارند.)

از قیچی مناسب با سن کودک برای ایمنی فرزندتان استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودک چپ دست شما از قیچی دست چپ استفاده می کند این بسیار مهم است.

انگشت شست یک سوراخ وانگشت میانی از طریق دیگر انگشت اشاره می تواند در خارج از قیچی بماند، یا در همان سوراخ به عنوان انگشت میانی باشد.

 

فعالیت های پیشنهادی :

الف )  در ابتدا تکه کاغذی در اختیار کودک قرار دهید تا با کمک ان را ببرد.

ب )  سپس خط صافی را روی کاغذ رسم نمایید واز وی بخواهید از روی خط ، قیچی نماید.

ج )  تمرین را تا ان جا ادامه دهید که کودک قادر باشد، تصاویر مختلف را که دارای خطوط منحنی، شکسته و… می باشد، برش بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *