مهارت های شناختی

آموزش مفاهیم متضاد (مفاهیم صاف و کج)

0DE9E814-75D9-42D4-A6D1-2B093B2A6897-d484e6b4

برای آموزش مفاهیم متضاد مثل صاف ،ابتدا باید هر مفهوم به تنهایی به کودک آموزش داده شود . سپس هر دو مفهوم کنار یکدیگر قرار گیرند. همچنین سعی کنید ابزاری را که برای معرفی هر مفهوم به کار میبرید ، از نظر رنگ و شکل شبیه هم باشند . علاوه بر این به دلیل اینکه بیشتر کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در تعمیم دهی مطالبی که یاد می گیرند مشکل دارند، از
وسایل و مکان های مختلف استفاده کنید. مفهوم صاف،کج همانند آموزش اشیا کار خود را با شناخت آغاز کنید ، زیرا نسبت به بیان ساده تر است. گام اول: ابتدا شناخت یک مفهوم را با کودک شروع کنید . برای انجام این عمل باید دو شی را جلو کودک روی میز قرار دهید که فقط از نظر شکل با هم تفاوت دارند و از جنبه های دیگر
(نظیر تعدادیا رنگ ) یکسان باشند. گام دوم:این گام را نیز مانند مفهوم اول با کودک شروع کنید . به او بگویید (شی صاف را بده) درصورتی که کودک متوجه نشد او را راهنمایی کنید و کم کم از میزان این کمک بکاهید. گام سوم: هر دو مفهوم صاف و کج را همزمان و با هم کار کنید .
دستور اول را بیان کنید :(صاف را بده) ،هنگامی که او سه یا چهار پاسخ صحیح را به طور پیاپی ارائه داد، به فرمان دوم رجوع کنید .
گام چهارم: بعد از اینکه کودک مفهومی را شناخت ، بیان کردن و نامیدن آن مفهوم را به او آموزش دهید به عنوان مثال :دو شی صاف و کج را روی میز جلو کودک قرار دهید و از کودک بخوابید شی مورد نظر را به شما نشان دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *