افرادی که در طول روز مستقل به دستشویی می روند، اما در شب رختخواب خود را خیس می کنند یا افرادی که در طول روز بر ادرار ومدفوع خود تسلط دارند، اما گاهی اوقات خودشان را خیس می کنند یا اشاره می کنند که دستشویی دارند، برای کنترل شب ادراری مورد مناسبی به شمار می روند.
احتیاط !
اموزش درمان شب ادراری به شخصی که هنوز در طول روز لباسش را خیس یا کثیف می کند خود داری کنید.
از اموزش کنترل ادرار ومدفوع در یک زمان خود داری کنید. ابتدا باید ادرار ومدفوع روزانه کنترل شود.
توانایی کنترل ادرار ومدفوع در طول شب با توانایی های دیگری که در طول روز به انها نیاز دارد متفاوت است.برای اینکه فردی در طول شب خودش را کنترل کند ابتدا باید از تخلیه جلوگیری کند، یا یاد بگیرد که چگونه در زمان لازم به محرک های حسی که نیاز به دستشویی رفتن را ایجاد می کند پاسخ دهد.
وقتی در حال اموزش کنترل شبانه هستیم اموزش پذیر باید :
- در طول روز به اندازه ی کافی مایعات مصرف کند، اما بعد از ظهر ها مایعات کمی مصرف کند.
- ۲تا۳ ساعت قبل از خواب مایعات مصرف نکند.
- هر شب در زمان مشخصی به رختخواب برود، حتی در روزهای تعطیل.
- زمان خواب او باید ثابت باشد.
- قبل از خواب به دستشویی برود.
- در طول شب برای رفتن به دستشویی بیدار شود.
- پس از بیدار شدن از خواب بلافاصله به دستشویی برود.
روش های ویژه ای برای بیدار کردن شخصی که به اموزش کنترل شبانه نیازمند است وجود دارد. ابزارهای مکانیکی هستند که از یک سری صداهای هشدار دهنده تشکیل شده اند تا فرد را نسبت به دستشویی رفتن اگاه کنند. ابزارهای کوچکی که نسبت به دوباره به رختخواب باز می گردد.
هدف نهایی استفاده از این ابزارها این است که فرد یاد بگیرد هنگامی که نیاز به دستشویی رفتن را احساس می کند از خواب بیدار شود.
اگر دستگاه هشداردهنده ازار دهنده باشد ممکن است برای افرادی که مبتلا به اختلال طیف اتیسم هستند، تاثیر چندانی نداشته باشد. چون باعث ایجاد مشکل در جهت یابی و گیجی انها می شود. بیدار کردن انها با این قبیل روش های هیجانی ممکن است در روند خواب انها اختلال ایجاد کند.
اگر این ابزار باعث اذیت شدن فرد نشود ممکن است تاثیر با دوامی داشته باشد. با وجود این اگر این ابزار فشار کمتری به او وارد کند، مشکلات کمتری را در پی خواهد داشت، مشکلاتی مثل ناتوانی در به خواب رفتن.
شخص به مرور به بیدار شدن در شب عادت می کند وبرای دستشویی رفتن در طول شب با مشکل کمتری روبه رو می شود.
احتیاط !
از کاربرد رویکردهایی که باعث افزایش اضطراب یا ترس می شود پرهیز کنید. به جای ان راهکارهایی را شناسایی کنید که در طول اموزش کنترل روزانه موثر باشد وبتوانید انها را به عنوان بخشی از اموزش کنترل شبانه مطابقت دهید.
راهبرد حمایتی
راهبرد های حمایتی که به انها پرداخته می شود، شیوه های تازه ای را پیگیری می کند که شاید برای افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر باشد. این راهبردها رویکردهای مورد بحث در این بخش را برای پیشرفت سریع تر ودرک بیشتر از انتظارات ومشکلات روزمره برای اموزش دستشویی تکمیل می کند.
هریک از این شیوه ها یک الگو هستند وشخص با نگاه کردن به شخص دیگر، رفتار درست را تکمیل می کند، امید است کهیادگیرنده با دقت رفتارهای دیگران را تقلید کند.
برای اموزش دقیق گام هایی از یک الگوی رفتاری به اشخاص مبتلا به اختلال طیف اتیسم بهتر است توجه انها را به سوی گام های مهمی از رفتار که قابل مشاهده ومجسم باشد هدایت کرد.
رویکرد تازه ای که تاثیر زیادی دارد وباید ان را توسعه داد ارائه ی داستان هایی است که در ان شخص رفتار مطلوبی را انجام می دهد.
داستان های اموزشی باید در موقعیت های هیجانی نوشته شود وگام های مربوط به مهارت هایی را که اشخاص می خواهند کسب کنند، توصیف کند. هر داستان را به صورت یک کتابچه در اورید.
داستان های اموزشی – توصیفی که با تصویر نیز همراه است برای بعضی از خانواده ها راهنمای موثری خواهد بود. داستان هایی را که در مورد اموزش استفاده از دستشویی است، هر روز برای شخص بخوانید وکتاب همیشه در دسترس کودک باشد.
برای اشخاصی که نمی توانند بخوانند کلمات چاپ شده را به همراه تصاویر، به عنوان راهنما در طول اموزش دستشویی استفاده کنید. فقط یک گام را معرفی کرده ودر هر صفحه از یک تا سه جمله استفاده کنید. گام ها را به شکل مثبت وبدون اندرز مهارت های قبل از اموزش رویکرد تازه ی دیگری است که موثر خواهد بود.
مهارت های قبل از اموزش عبارتند از:
تهیه ی یاد اوری کننده های واضح که دانش اموز بلافاصله قبل از ان مهارت بتواند استفاده کند.
یاد اوری کننده ها ممکن است شفاهی ، دیداری یا فیزیکی باشد.برای تاثیر بیشتر ، از یاد اوری کننده های دیداری که برای فرد ارجحیت دارد استفاده کنید.
مهارت های قبل از اموزش به شرطی موثر است که :
راهنمای تصویری که ارائه می شود به یاد گیرنده تکالیف بعدی را یاد اوری کند ویا هر تغییری را پیش بینی کند.
سلسله تصاویر مربوط به در اوردن لباس به عنوان گام های تکمیلی، به دانش اموز ارائه شود.
خواندن داستان های اموزشی در مورد تکالیف یا کارهای روزمره که دوره ی مربوط به انجام تکالیف را تکمیل کند.
با تماشای فیلم ، انجام تکالیف محوله به طور صحیح وکامل مشخص شده باشد.
احتیاط !
از دقت افراطی به قسمت هایی از فیلم دستشویی یا هر مهارت خودیاری دیگری که افراد را بصورت برهنه نشان می دهنده اجتناب شود.