خویشتن داری : یعنی توانایی جلوگیری از دفع ادرار یا مدفوع در لباس است.
دستیابی به چنین چیزی برای افراد دچار اختلالات جسمی وذهنی، به ویژه افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم، کار مشکلی است.
برای از بین بردن کامل این حالت فرد باید بطوراختیاری بر روده ومثانه ی خود مسلط شود. بعضی از افراد ممکن است فقط توانایی تسلط بر یک مورد را داشته باشد. زمانی که برنامه ی اموزش دستشویی را طراحی می کنیم نکته ی مهم، تصمیم گیری برای تمرکز وتسلط بر مثانه یا روده است.با این حال هدف نهایی دستیابی به هر دو مورد است. ممکن است کسی بپرسد: ابتدا کداممورد را مد نظر قرار دهیم ؟
معمولا دسترسی به کنترل مثانه قبل از کنترل روده حاصل می شود. اموزش کنترل مثانه، اغلب ساده تر است زیرا در طول روز فرصت های بیشتری برای تمرین وجود دارد. فراوانی این فرصت های یادگیری را با استفاده از مایعات و نوشیدنی های بیشتر می توان افزایش داد. درک محدود یادگیرنده از احساسات مربوط به حالات فیزیکی مثانه اموزش کنترل ادرار را مشکل خواهد کرد.
احساسات مرتبط با اموزش کنترل مثانه شامل موارد زیر است :
- احساس پر بودن.
- احساس ارادی برای کنترل دفع ادرار.
- احساس خالی نمودن مثانه.
- حس کنترل ارادی بر اتمام دفع.
- حس خالی بودن مثانه.
- احساس خیسی لباس یا رختخواب
اگاهی از هر یک از این احساسات برای کنترل ادرار موثر است. برخی افراد به دلیل نا اگاهی، بی توجهی، کمبود یا نداشتن احساس جسمانی، نشناختن علایم ومعانی مرتبط با این احساسات، فتوانایی کنترل ادرار را ندارند. عادت اموزی در اموزش دستشویی به افرادی که نا اگاه اند یا درکشان ضعیف است کمک می کند.
همچنین عادت اموزی برای افرادی که دچاراحساسات جسمانی محدود یا بدون این احساسات هستند، موثر است. به منظور دستیابی به موفقیت بررسی نکات بیشتری در رابطه با این احساسات ضروری است.
- نحوه ی وارد کردن فشار فیزیکی دست ها بر روی قسمت تحتانی شکم به منظور خالی کردن مثانه.
- نحوه ی شروع دفع ادرار در حالت نشسته بر روی دستشویی
- چگونگی استفاده از دیگر
برای افرادی که توجه، اگاهی یا احساسات فیزیکی کمی دارند، اموزش رفتارهای مرتبط با دفع ادرار از طریق روش عادت اموزی ضروری است.
- نحوه ی وارد کردن فشار فیزیکی دست ها بر روی قسمت تحتانی شکم به منظور خالی کردن مثانه.
- نحوه ی شروع دفع ادرار در حالت نشسته بر روی دستشویی.
- چگونگی استفاده از دیگر روش های متمرکز بعد از دفع ادرار، برای جلوگیری از بلند شدن از روی دستشویی بطور سریع وغیر ارادی.
به افرادی که کنترل فیزیکی ندارند.، اموزش می دهند که از دست های خود برای وارد اوردن فشار فیزیکی بر قسمت تحتانی شکم ( بالای مثانه ) استفاده کنند تا عمل دفع اسان گردد. این شیوه برای افرادی است که ادرار کمی در طول روز دفع می کنند.این روش زمانی تکمیل می شود که فرد به توالت به عنوان بخشی از برنامه ی عادت اموزی دسترسی داشته باشد.برای
یا اموزش بیشتر در این مورد، با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید.
مساله ی دیگری که با موضوع کنترل مثانه تداخل دارد، مشکل اغاز دفع در زمانی است که بیمار روی دستشویی قرار می گیرد.
روش های شناخته شده ای وجود دارند که عمل دفع را تسهیل می کنند. از جمله :
- باز کردن شیر اب ونگاه کردن وگوش کردن به حرکت اب.
- پاشیدن اب ولرم یا ابی هم دما با حرارت ان مکان به الت تناسلی در پسرها
مهمترین بخش در هر روش اموزشی ، کاهش اختلالات والقای ارامش به فرد است.
ایجاد تمرکز سمعی ، بصری نقش موثری در حذف عوامل منفی ناشی از این اختلالات دارد. ابی که از شیر دستشویی خارج می
شود، با ایجاد صدایی شبیه به صدای دفع ادرار، یک تمرکز صوتی در فرد به وجود می اورد. برای افرادی که این روش های
معمول جوابگو نیست، ایجاد ارامش وکاهش اشفتگی های ذهنی مورد نیاز است. در بیمارانی که دچار اضطراب شدید هستند،
ایجاد ارامش برای دفع ادرار کار مشکلی خواهد بود. در این موارد باید برای بیمار شرایطی ارام فراهم کرد. هنگامی که او
روی دستشویی نشسته است، انجام فعالیت های ارامش بخش عمل دفع را تسهیل می کند که این فعالیت ها از شخص به شخص
دیگر متفاوت است. گاهی اوقات نواختن موسیقی یا تماشای عکس های یک کتاب یا مجله برای یک فرد موثر است.در بعضی
موارد ممکن است روش های دیگری مثل استفاده از یک میز با مقداری اسباب بازی روی ان موثر باشد. تهیه ی چنین میزی از
افتادن اتفاقی اشیاء به داخل دستشویی جلوگیری می کند وبه شخصی که روی دستشویی نشسته است، احساس امنیت بیشتری می دهد.
برخی از افراد، عجول یا بی اراده هستند وممکن است زمانی که بخش اصلی عمل دفع را انجام دادند، یعنی قبل از اتمام ان
بطور کامل دستشویی را ترک کنند. در نتیجه ممکن است مقدار کمی از ادرار یا مدفوع شخص لباس، دست ها یا کف دستشویی
را کثیف کند. اغلب چنین افرادی، بوی نا مطبوعی می دهند.
هم از لحاظ اجتماعی وهم از لحاظ بهداشتی لازم است به این افراد اموزش هایی داده شود تا دستشویی را موقعی ترک کنند که
عمل دفع بطور کامل انجام شده باشد. به افراد کوچک یا افراد یا اختلالات ذهنی بگویید که از یک تا ده یا بیست را به ارامی
بشمارند و اگر قادر به شمارش نیستند هر بار مرحله ای از مراحل دستشویی رفتن را با تصویر به او نشان دهید تا بتوانید تاخیر
قابل توجهی به وجود اورید. بعضی با استفاده از ساعت ویا زمان سنج بعد از گذشت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه فرد را برای ترک دستشویی
اماده می کنند.
معمولا اموزش کنترل روده بعد از کنترل مثانه است. با وجود این عده ای کنترل روده را زودتر یاد می گیرند. در برنامه ریزی
برای اموزش دستشویی زمان های دفع مدفوع را مشخص کنید. بر اساس ویژگی های فیزیکی واحساس های خاص، کنترل روده
را می توان از کنترل مثانه تشخیص داد. با وجود این ویژگی ها واحساسات، یک سری مسائل مرتبط که محل کنترل روده است،
به ویژه در افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم، افزایش پیدا می کند. برخی به دلیل نشناختن واکنش هایی که در بدن به وجود می
اید، دچار ترس یا سردرگمی می شوند. به عنوان مثال یک پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم می گفت : موقع دفع مدفوع احساس
می کند قسمتی از داخل بدنش بیرون می اید (( اختلال درک یک عمل جسمی )) ویا دیگری فقط احساس خیس بودن یا فشار
روی لباس زیر وسنگینی زیرش را دارد واحساس های متفاوتی نسبت به دفع مدفوع دارند.
احتیاط !
هنگام انتخاب علایم ونمادهای اصلی سعی کنید در رابطه با دیدگاههای معمولی وروز مره ای که افراد در مورد بیماری اتیسم
ارائه می دهند، اگاهی داشته باشید.
در رابطه با افرادی که واقع گرا هستند. تصویری را انتخاب کنید که دقیقا بیانگر انچه که قرار است اتفاق بیفتد، باشد.
بررسی راه حل هایی در رابطه با رفتار های مرتبط با کنترل مدفوع :
- عملکرد ونوع رفتار شخص را تعیین کنید.
- راههای رسیدن به اهداف را بررسی کنید وبه تدریج زمان مناسب برای رسیدن وتحقق بخشیدن به یک رفتار دلخواه را
برنامه ریزی کنید.
- از تصاویری استفاده کنید که انتظارات شما را از رفتارهای فرد مشخص کند.
- داستان ها وخاطراتی را از افرادی که رفتار مورد نظر را بطور صحیح یاد گرفته وانجام داده اند برای انها بازگو کنید
وسعی کنید از توضیحات واضح و واقعی در رابطه با ایجاد رفتار مورد نظر استفاده نمایید.
Every time I read one of your posts, I come away with something new and interesting to think about. Thanks for consistently putting out such great content!
Your writing is a breath of fresh air It’s clear that you put a lot of thought and effort into each and every post
I have been surfing on-line more than 3 hours nowadays, but I never discovered any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content material as you probably did, the internet will be much more useful than ever before. “No nation was ever ruined by trade.” by Benjamin Franklin.